
Motocykle enduro i motocykle crossowe na pierwszy rzut oka mogą wydawać się takie same, ale jednak różnią się konstrukcją, przeznaczeniem, a także tym, że motocyklami enduro często można poruszać się legalnie po drogach publicznych. Czym się różni cross od enduro? Wyjaśniamy!
Chcesz kupić motocykl terenowy? Zakładamy, że odpowiedź na to pytanie brzmi twierdząco, dlatego przeprowadzimy Cię bezpiecznie przez bezdroża i dowiesz się, czym różni się cross od enduro.
Motocross to dyscyplina sportu, która jest uprawiana na zamkniętych, specjalnie przystosowanych torach motocrossowych. Enduro to – jak sama nazwa wskazuje – jazda wytrzymałościowa w trudnym terenie i nie zawsze jest on zamknięty.
Już sama ta różnica pojęć powinna dać Ci do myślenia. W przypadku enduro jest jeszcze mały plot twist, a mianowicie motocykle kategorii turystyczne enduro, nazywane też dual sport.
Cross a enduro – podstawowe różnice
Jedną z podstawowych różnic jest to, że motocykle crossowe nie mają homologacji drogowej i są przeznaczone do użytku torowego. Motocykle enduro mają homologację drogową, więc takim jednośladem możesz poruszać się w ruchu ulicznym. Dual-sport to z kolei lekkie maszyny, które moglibyśmy równie dobrze zakwalifikować do klasy adventure, ale tu do gry wkraczają marketingowcy różnych marek. Są przeznaczone do dalekich podróży w trudnym terenie. Coraz częściej pojawiają się modele czerpiące z doświadczeń w Dakarze i innych rajdach terenowych.
Jazda na motocyklu crossowym jest bardzo dynamiczna, dlatego silniki często kręcą się wysoko, a tory mają różne przeszkody, głównie w postaci większych lub mniejszych hopek. Motocykle enduro natomiast czują się doskonale po prostu w trudnym terenie, gdzie duży adventure mógłby sobie nie poradzić. Hopki, korzenie, kamienie, błoto – to ich środowisko naturalne. Obie kategorie łączy to, że są lekkie, co pozwala łatwo nimi manewrować. Wymagają też bardzo dobrej koordynacji oraz kondycji fizycznej.
Czym różni się motocykl cross od enduro?
Cross to motocykle wyczynowe, które mają znosić trudy wyścigów. Mają długi skok zawieszenia, ale jednocześnie twardą charakterystykę. Wyposażenie dodatkowe jest ograniczone do niezbędnego minimum, dzięki czemu udaje się zachować niską masę, która rzadko przekracza 110 kg. Silniki są wysokoobrotowe, a skrzynia biegów ma krótkie przełożenia, co przekłada się na większą moc, ale niższą prędkość maksymalną.
Motocykle enduro służą do długodystansowej jazdy, więc mają inną specyfikę. Krzywa wykresu silnika jest bardziej wypłaszczona. Mają lampy, kierunkowskazy, lusterka i inne elementy potrzebne do jazdy po drogach publicznych. Zawieszenie jest zestrojone do jazdy przełajowej, ale jednocześnie pozwala na pewne pokonywanie zakrętów na asfalcie. Kąt główki ramy jest nastawiony na zwinność.
Motocykle dual sport są już cięższe, mocniejsze i bardziej zabudowane, ale konstruktorzy nadal czerpią z dobrych praktyk świata enduro. Tak oto z jednej strony mamy długi skok zawieszenia, koła o średnicy 21 cali z przodu i 17 lub 18 cali z tyłu. Z drugiej – można zamontować dodatkowe kufry, a nawet większy lub dodatkowy zbiornik paliwa. Najlepszym przykładem z tej kategorii może być święcąca triumfy sprzedaży Yamaha Tenere 700 czy doskonale radząca sobie w rajdach terenowych Aprilia Tuareg 660.
Tyle teorii, a jak to wygląda w praktyce? W praktyce obie dyscypliny łączy w zasadzie jedynie to, że potrzebna jest do nich dobra kondycja fizyczna. Motocross to szybka jazda po twardych i długie skoki, stąd zawieszenie w motocyklach crossowych jest twardsze, żeby nie dobijało. Zazwyczaj sesje są krótkie, ale wymagające odpowiedniej techniki i skupienia. W przypadku motocykli enduro mówimy o długiej jeździe w wymagającym terenie, co również wymaga koncentracji oraz wytrzymałości i to przez dłuższy czas, bo nawet imprezy organizowane na wytyczonych trasach potrafią trwać kilka dni.
Jak ubrać się na motocykl cross i enduro?
Choć motocykle cross i enduro różnią się przeznaczeniem, to często odzież jest tutaj bardzo podobna. Mamy więc zbroje, kaski z długą szczęką i daszkiem, gogle cross, lekkie rękawice, które nie ograniczają ruchów, a także wytrzymałe buty motocyklowe. W tym ostatnim przypadku warto zwrócić uwagę, że buty crossowe mają wyższą cholewkę. Buty enduro z kolei są bardziej nastawione na komfort i często występują w wersji z membraną wodoodporną.
Jeżeli wybierzesz motocykl klasy dual-sport, najlepiej sprawdzi się tu motocyklowa odzież tekstylna z kategorii adventure, która będzie miała dobrą wentylację, podpinkę ocieplającą i wodoodporną membranę. Trafisz tu również na hybrydy kasków integralnych i crossowych, a więc z jednej strony możesz liczyć na daszek i długą szczękę, a z drugiej – na wizjer, regulowaną wentylację, a nawet blendę przeciwsłoneczną i przygotowanie do montażu interkomu.
Podsumowanie
Jak widzisz, motocykl enduro i motocykl crossowy to dwa różne światy. Ten pierwszy dobrze sprawdzi się do mieszanki jazdy przełajowej i na drogach publicznych. Ten drugi służy do jazdy sportowej na specjalnie przygotowanych torach motocrossowych z hopkami i przeszkodami. Z racji tego, że od czasu do czasu pojawiają się nowe rodzaje motocykli, w sprzedaży są też motocykle klasy dual-sport. To wszystko sprawia, że z pewnością stoisz przed trudnym wyborem, ale przynajmniej znasz już różnice i łatwiej będzie Ci go dokonać.
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl.