Motocykle adventure stanowią coraz liczniejszą grupę maszyn. Użytkownicy cenią je przede wszystkim za uniwersalność. Można powiedzieć, że to SUV-y wśród jednośladów, ale z większymi możliwościami terenowymi niż ich samochodowe odpowiedniki. Dlatego wyjaśnimy Ci, jakie wymagania powinien spełniać motocykl klasy adventure, żeby mógł się tak nazywać. Poznasz też kilka propozycji najbardziej cenionych i najpopularniejszych modeli.
Kiedyś motocykle adventure były zarezerwowane tylko dla poszukiwaczy przygód, ale z czasem to się zmieniło. Jeżeli oczekujesz wygody, przyzwoitych osiągów i gotowości do najdalszych podróży, to motocykl adventure jest właśnie dla Ciebie. Każdy szanujący się producent ma co najmniej jeden model z tej kategorii.
Czym są motocykle adventure?
Motocykle adventure są określane też jako dual sport lub ON/OFF, ponieważ można ich używać zarówno do jazdy po asfalcie, jak i w terenie. Główne cechy charakterystyczne to wysoki prześwit zawieszenia, który zazwyczaj wynosi nie mniej niż ok. 19 cm oraz szprychowe koła z oponami o bieżniku pozwalającym na jazdę po nieutwardzonych drogach. Przednie koło zazwyczaj ma średnicę 19 lub 21 cali, a tylne – 17 cali.
Do tego dochodzą zwiększona wysokość siedziska, duży zbiornik paliwa, w bardziej zaawansowanych konstrukcjach spotkasz np. offroad ABS połączony z kontrolą trakcji oferującą offroad mode – pozwala to na mocniejszy uślizg tylnego koła, co ułatwia manewrowanie w terenie. Motocykle adventure często mają wyższą szybę dla lepszej ochrony przed wiatrem i błotem, osłony dłoni (tzw. handbary), osłonę silnika, gmole, dodatkowe halogeny doświetlające pobocze, aluminiowe kufry i podnóżki o konstrukcji zwiększającej przyczepność buta.
Jak ubrać się na motocykl adventure?
Czy motocykl adventure wymaga odpowiedniego stroju? To zależy, ponieważ do jazdy po mieście wystarczy kurtka tekstylna i jeansy motocyklowe. Jeśli jednak myślisz np. o wyjeździe w góry lub teren, to przyda się coś bardziej specjalistycznego. Najczęściej motocykliści wybierają zestaw w składzie kurtka tekstylna i spodnie tekstylne z podpinką ocieplającą i membraną wodoodporną, wysokie buty turystyczne, które nierzadko również mają membranę i długie rękawice. Do tego kask integralny lub szczękowy, najlepiej z dodatkowym daszkiem, który chroni przed promieniami słońca i np. gałęziami.
Jaki motocykl adventure wybrać? Najpopularniejsze modele
Wybór motocykla to kwestia indywidualna, ale jest kilka sprawdzonych klasyków, które biją rekordy popularności. Wśród motocykli, które mają silnik o dużej pojemności, zdecydowanym faworytem jest BMW serii GS. Najnowsza odsłona to R 1300 GS, który trochę zrywa z konwencją, ponieważ już wersja z aluminiowymi felgami jest gotowa do jazdy w terenie. Nowy, chłodzony cieczą silnik typu bokser generuje moc maksymalną 145 KM, nowe nastawy zawieszenia zapewniają jeszcze lepsze prowadzenie, a do tego obecna generacja jest aż o 12 kg lżejsza w porównaniu z R 1250 GS. Zawieszenie może być klasyczne lub półaktywne, sterowane elektronicznie. Dużym plusem jest napęd w postaci wału, który ułatwia eksploatację i jest mniej podatny na zużycie niż łańcuch.
Druga propozycja to również prawdziwa legenda, a jest nią Honda CRF 1100L Africa Twin oferowana z klasyczną skrzynią biegów lub skrzynią DCT, która posiada dodatkowy tryb „G” do jazdy w terenie. Dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 1084 cm3 zapewnia maksymalną moc 102 KM. Opcjonalnie możesz ją zamówić w wersji wyposażonej w półaktywne zawieszenie. Motocykl jest trwały i zwinny. Wywodzi się z doświadczenia Hondy w rajdach enduro.
Trzeci motocykl pochodzi z klasy o niższej pojemności silnika. Jest nim Yamaha Ténéré 700, która od razu stała się z hitem sprzedażowym. Napędza ją silnik CP2 o pojemności 690 cm3 i maksymalnej mocy 73,4 KM przy masie zaledwie 205 kg dla wersji podstawowej, w pełnej gotowości do jazdy. Ten sam silnik znajdziesz w rozchwytywanej Yamasze MT-07. Jest dostępny również w specjalnych wersjach wyposażenia Extreme, Rally Edition, Explore, World Rally i World Raid. Użytkownicy kochają ten model za prostotę konstrukcji, wytrzymałość i zwinność.
Jaki motocykl adventure na początek?
Kwestia wyboru motocykla to zawsze skomplikowane zadanie. Z jednej strony dobrze, żeby Twój pierwszy adventure miał prostą konstrukcję, ponieważ może się zdarzyć, że często będziesz się przewracać. Z drugiej strony, nowy model, wyposażony w zaawansowane technologie z pewnością będzie łatwiejszy w obyciu. Na wyróżnienie z pewnością zasługuje model Suzuki V-Strom 650 XT, który jest często wybieranym motocyklem dla początkujących poszukiwaczy przygód. Choć oferta modeli V-Strom znacznie się rozrosła, to V-Strom 650 pozostaje sprzedażowym hitem ze względu na doskonały stosunek jakości do ceny.
Zarówno użytkownicy, jak i mechanicy cenią go za prostotę konstrukcji, która jest trwała, sprawdzona i dopracowana, a także zapewnia łatwy dostęp do najważniejszych elementów przy wykonywaniu czynności serwisowych. Do tego ma kontrolę trakcji, osłony dłoni i osłonę silnika w standardzie. Napędza go dwucylindrowy, chłodzony cieczą silnik w układzie V o pojemności 645 cm3. Maksymalna moc wynosi 71 KM. Zdaniem wielu to najlepszy sprzęt w swoim segmencie.
Podsumowanie
Jak widzisz, motocykle adventure to ciekawa i wszechstronna klasa. Jeżeli myślisz poważnie o turystycznej jeździe na motocyklu i lubisz zjechać z utartych szlaków, to ten segment jest właśnie dla Ciebie. Wraz ze wzrostem popularności pojawiło się wiele firm oferujących szkolenia z jazdy na motocyklach w terenie. Dzięki nim w pełni wykorzystasz możliwości i osiągi swojej maszyny. Czy będzie to KTM 1290 Adventure, Honda CRF 1100L Africa Twin, czy może jeszcze coś innego – to już zależy od Twoich potrzeb i możliwości finansowych.
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl