
Kask motocyklowy, podobnie jak inne elementy ubioru, podlega zużyciu, choć można to rozumieć w różny sposób. Twój kask ma już za sobą kilka tysięcy kilometrów i zastanawiasz się nad tym, czy warto go reanimować, czy może lepiej kupić nowy? W artykule podpowiemy Ci, co możesz zrobić, żeby jednocześnie zachować kask i zadbać o bezpieczeństwo, a także kiedy lepiej zainwestować w nową skorupę.
Kask to jedyny wymagany przez polskie prawo element wyposażenia motocyklisty. Powinien być dobrze dopasowany i spełniać rygorystyczne wymagania certyfikacji – obecnie obowiązuje norma ECE 22.06. Jest narażony na działanie promieni słonecznych, uderzenia, przeciążenia, przenoszenie z miejsca na miejsce, brud i inne czynniki, które sprawiają, że się zużywa, dlatego niektórzy zastanawiają się, czy jest możliwa renowacja kasku. Powiemy Ci, jakie elementy możesz wymienić bez obaw o swoją głowę.
Jakim uszkodzeniom może ulec kask?
Uszkodzenia kasku możemy podzielić według różnych kryteriów. Najłatwiejszy będzie podział na dwie grupy:
- uszkodzenia wizualne – to wszelkie odpryski lakieru, powstałe wskutek przenoszenia kasku z miejsca na miejsce lub niedbałego przechowywania;
- uszkodzenia mechaniczne – to uszkodzenia związane nie tylko z wypadkami, ale również np. z upadkiem kasku z motocykla na asfalt pod wpływem wibracji silnika i innymi uderzeniami – wtedy zalecana jest wymiana kasku.
Nie zapominaj też o naturalnym zużyciu, które wynika z rozprężania i sprężania przy zakładaniu i zdejmowaniu, działania promieni słonecznych, deszczu itp. Ze względu na ten fakt producenci zalecają wymianę kasku co 5 lat.
Części kasku, które mogą zostać uszkodzone
Kask to nie tylko skorupa, ale również inne elementy, które mogą ulec uszkodzeniu lub zużyciu:
- wizjer – nawet wizjery z powłoką chroniącą przed zarysowaniami są narażone na uszkodzenia i to pomimo tego, że muszą być certyfikowane. Wizjer można uszkodzić podczas nieumiejętnego demontażu i montażu lub poprzez niewłaściwe czyszczenie i nieprawidłowe obchodzenie się z nim;
- uszczelka wizjera – może ulec naturalnemu zużyciu pod wpływem działania warunków atmosferycznych i zaniedbań ze strony użytkownika;
- mechanizm wizjera – niewłaściwe postępowanie przy montażu i demontażu wizjera może uszkodzić nie tylko szybę, ale także mechanizm;
- pinlock – wkładka antyparująca to delikatny element, który można łatwo uszkodzić podczas czyszczenia lub niewłaściwego użytkowania (np. długa jazda z podniesionym wizjerem);
- wyściółka – higiena wyściółki jest bardzo ważna, dlatego warto ją regularnie prać, żeby się nie zmechaciła. Jednak może się zdarzyć, że pod wpływem naturalnego zużycia np. poduszki policzkowe zaczną się przecierać lub staną się zbyt luźne;
- elementy wentylacji – mechanizm otwierania i zamykania wlotów może ulec uszkodzeniu np. w wyniku nieumiejętnego obchodzenia się z nim, z czasem mogą też wyrobić się ząbki blokujące.
Czy naprawa kasków motocyklowych jest możliwa?
Wszystko zależy od tego, które części kasku uległy uszkodzeniu oraz w jakim stopniu. Jakie uszkodzenia można naprawić? Które elementy można wymienić? Już wyjaśniamy.
- Skorupa – jeżeli skorupa uległa lekkim uszkodzeniom w postaci zarysowań lub odprysków lakieru, ale kask nie został upuszczony, to można ją odświeżyć poprzez malowanie (należy jednak pamiętać, że po malowaniu może stracić gwarancję). Jeśli kask spadł na ziemię lub brał udział w wypadku, to powinno się go wymienić.
- Wizjer – wizjer to element, który można łatwo wymienić. Rysy potrafią doskwierać zwłaszcza w warunkach ograniczonej widoczności. Oczywiście istnieje ryzyko, że nowy wizjer będzie przylegał trochę inaczej niż zużyty, bo ten drugi „pracował” na przestrzeni kilometrów wraz ze skorupą kasku.
- Pinlock – wymiana wkładki antyparującej również jest dopuszczalna, podobnie jak pinów, które z czasem mogą się rozszczelnić. Najlepiej wymieniać komplet, a więc wizjer i pinlock jednocześnie.
- Uszczelka wizjera – większość producentów oferuje zamienne uszczelki do wizjerów i nie ma problemu z wymianą tego elementu.
- Wyściółka – wymiana elementów wyściółki jest możliwa, a czasem nawet wskazana, jeżeli nie utrzymywało się jej w należytej czystości lub kask nie trzyma się na głowie tak dobrze, jak wcześniej.
- Elementy wentylacji – niektóre części układu wentylacyjnego są możliwe do wymiany lub naprawy. W takim przypadku najlepiej oddać kask w ręce profesjonalistów i odesłać do serwisu.
Kiedy kask nadaje się do wyrzucenia?
W życiu każdego motocyklisty przychodzi moment rozstania ze swoim ukochanym kaskiem, który wiernie służył przez wiele lat. Producenci sugerują wymianę kasku co 5 lat lub co 7 lat w przypadku skorup wykonanych z kompozytu.
Oczywiście jest wiele różnych czynników, które mają wpływ na naturalne zużycie skorupy i pogorszenie jej właściwości bezpieczeństwa, więc również moment wymiany może być różny.
Kask należy bezwzględnie wymienić w razie jakiegokolwiek wypadku, ponieważ z każdym uderzeniem skorupa zewnętrzna i jej wypełnienie tracą swoje właściwości ochronne.
Podsumowanie
Jak widzisz, nie każde uszkodzenie oznacza, że kask nadaje się do wymiany, a wiele elementów można naprawić lub zamontować nowe. Renomowani producenci oferują części zamienne do swoich kasków, więc wystarczy zajrzeć do najbliższego sklepu motocyklowego i porozmawiać z doradcą. Pamiętaj jednak, żeby nie ryzykować dalszej jazdy w kasku, którego skorupa uległa uszkodzeniom mechanicznym po upadku.
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl.