Motocykle superbike i supersport to marzenie wielu motocyklistów, którzy wzdychają do motocykli rodem z motocyklowych mistrzostw świata. Czy jednak każdy ścigacz musi mieć mocny silnik? Jakie są najważniejsze cechy motocykla sportowego? Jaka pojemność będzie odpowiednia do rozpoczęcia zabawy na torze? Odpowiedzi na te i inne pytania poznasz w naszym poradniku.
Motocykle sportowe obrosły w wiele mitów. Kiedyś były zarezerwowane tylko dla tych, którzy albo potrafili bardzo dobrze jeździć, albo mieli na tyle dużo odwagi, żeby je ujarzmić. Przez lata prawdziwy motocykl sportowy musiał mieć czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności ok. 1000 cm3 i wydech na tyle głośny, że już w odległości kilkuset metrów było wiadomo, że jedzie poważny sprzęt. Te czasy jednak minęły wraz ze zmianą podejścia samych motocyklistów do jazdy i kwestii bezpieczeństwa oraz rozwojem mniejszych i większych torów, na których można doskonalić swoje umiejętności lub brać udział w lokalnych pucharach.
Czym charakteryzuje się motocykl sportowy?
Motocykl sportowy to jednoślad, który jest obudowany owiewkami i wymusza przyjęcie mocno pochylonej pozycji. Ma dzieloną kierownicę – tzw. clip-on, która jest delikatnie zwrócona ku dołowi, żeby kierujący mógł panować nad maszyną i jednocześnie przyjąć aerodynamiczną pozycję. Nogi są mocno ugięte w kolanach, a podnóżki mocno wysunięte do tyłu. Podwozie i komponenty zawieszenia są dobrane i zestrojone pod kątem szybkiego pokonywania zakrętów i zachowania dużej sztywności.
Modele ze średniej i wyższej półki są często wyposażone w quick shifter, który pozwala na zmianę biegów bez użycia sprzęgła i zaawansowaną elektronikę. Oprócz kontroli trakcji i układu ABS można tu spotkać system kontroli unoszenia przedniego koła, wspomaganie hamowania silnikiem. Dla ambitnych przewidziano dodatki w postaci np. systemów zbierających informacje o przejeździe. Dane można później analizować na komputerze i wyciągać z nich wnioski, żeby uzyskać lepszy czas.
Na co zwrócić uwagę, wybierając motocykl sportowy?
Odpowiedź na to pytanie nie należy do łatwych. Na pewno musisz wybrać sprzęt odpowiedni do posiadanych umiejętności i warunków, w jakich ma być użytkowany. Wybór jest ogromny i często motocykle z mniejszymi silnikami mogą dać więcej frajdy niż 200-konny potwór, którego nie będziesz w stanie opanować nawet z zaawansowaną elektroniką. Każdy będzie stosował inne kryterium. Dla jednych wystarczy wygląd, dla innych liczy się to, czy na danym motocyklu ktoś zdobył tytuł w mistrzostwach świata, a jeszcze inni chcą, żeby było sportowo, ale również w miarę komfortowo. Dlatego, jeśli upatrzysz już konkretne modele, odwiedź salony w okolicy, wypróbuj je i podejmij najlepszą dla siebie decyzję.
Jaki motocykl sportowy kupić? Nasze propozycje
Jeżeli zastanawiasz się, jaki motocykl sportowy warto kupić, to mamy kilka typów, które powinny Ci się spodobać i są dostępne jako nowe w salonach. Nie będziemy od razu rzucać się na głęboką wodę i zaczniemy od niższych mocy.
1. Yamaha YZF-R7
Pierwsza propozycja to Yamaha YZF-R7, która powstała na platformie modelu MT-07 i jest napędzana dwucylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 698 cm3 i maksymalnej mocy 73,4 KM. To popularna maszyna w klasie Super Twin, która z powodzeniem wygrywa wyścigi w Stanach Zjednoczonych i na Wyspie Man. Ma w pełni regulowany przedni widelec i tylny amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny. Wyposażono ją w instalację do montażu akcesoryjnego quick shiftera.
2. Aprilia RS 660
Druga propozycja to Aprilia RS 660. Sercem tej włoskiej maszyny jest dwucylindrowy silnik o pojemności 660 cm3 i maksymalnej mocy 100 KM. Jednak największe wrażenie robi zaawansowany pakiet elektroniki – ABS z funkcją działania w zakrętach, 5 trybów jazdy, quick shifter, kontrola hamowania silnikiem, kontrola trakcji i system kontroli unoszenia przedniego koła. Motocykl został zaprojektowany zgodnie z wyścigowym DNA marki Aprilia i zapewnia dużo frajdy z jazdy.
3. Honda CBR1000RR-R Fireblade
Jeżeli oczekujesz mocniejszych wrażeń, to na pewno musisz zwrócić uwagę na Hondę CBR1000RR-R Fireblade, która jest marką samą w sobie i jednym z kultowych motocykli sportowych. Najmocniejsza z rodziny CBR tradycyjnie napędzana jest czterocylindrowym, rzędowym silnikiem, który ma pojemność 999,9 cm3 i maksymalną moc 217,6 KM. Przyciąga już samym wyglądem i charakterystycznymi skrzydłami aerodynamicznymi. W wersji SP ma półaktywne, sterowane elektronicznie zawieszenie Öhlins S-EC 3.0. To sport przez duże „S”! Startują na niej m.in. zwycięzcy wyścigów w Isle of Man Tourist Trophy.
4. Ducati Panigale V4
Jeżeli interesują Cię wyścigi motocyklowe, to wiesz, że w ostatnich dwóch sezonach tytuły Mistrza Świata Superbike zdobył Alvaro Bautista, startujący motocyklem Ducati Panigale V4 R. Model Panigale V4 występuje w trzech wariantach – podstawowym, S i R. Ten ostatni co prawda występuje w wersji drogowej, ale najlepiej sprawdzi się na torze. Ma silnik V4 o pojemności 1103 cm3. Motor opracowano z użyciem technologii z MotoGP. W podstawowej wersji ma moc 215,5 KM, a wersja R z wyścigowym wydechem i zmienionymi ustawieniami komputera generuje moc 237 KM. Wersja S wydaje się najrozsądniejszym wyborem, ponieważ wymaga standardowej eksploatacji i do tego ma elektronicznie sterowane zawieszenie Öhlins.
Podsumowanie
Dzięki naszemu poradnikowi wiesz już, czym jest sportowy ścigacz. Wiesz również, że wcale nie trzeba kupować motocykli sportowych z silnikami o mocy ponad 200 KM, żeby się dobrze bawić, ale oczywiście nikt nie zabroni Ci tego zrobić. Pamiętaj, że zakup motocykla to dopiero początek przygody, dlatego po wyjeździe z salonu sprawdź lokalne tory, na których możesz bezpiecznie podnosić swoje umiejętności, ćwiczyć technikę jazdy i po prostu dobrze się bawić, bo przecież dlatego jeździmy motocyklami.
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl.