
Kiedy mówimy o odzieży motocyklowej, skupiamy się głównie na tym, żeby miała certyfikowane ochraniacze, była odporna na ścieranie, zapewniała komfort termiczny i na dokładkę żeby nie krępowała ruchów. Jednak dla wielu równie ważny jest też styl. W czym jeździli motocykliści z początków XX w.? Kiedy w modzie motocyklowej pojawiła się ramoneska? Za chwilę poznasz odpowiedzi na te i inne pytania.
Jednoczęściowy wyścigowy kombinezon skórzany i BMW R 1300 GS, zestaw tekstylny do jazdy turystycznej i Ducati Panigale V4. Już sama próba wyobrażenia sobie takiego połączenia wydaje się absurdalna. Jeżeli w Twoim przypadku również tak jest, to tylko potwierdza, że ciuchy motocyklowe nie powinny być tylko bezpieczne i dobrze wykonane, lecz także stylowe. Dla każdego to oczywiście będzie oznaczało coś innego. W dużej mierze chodzi jednak o dopasowanie stroju do rodzaju motocykla.
Nie tylko bezpieczeństwo i wygoda
Myślisz – cruiser, widzisz – brodaty facet, jeansy, ramoneska lub skórzana kamizelka, buty motocyklowe przypominające kowbojki lub trapery. Myślisz – motocykl sportowy, widzisz – motocyklista w skórzanym kombinezonie z aerodynamicznym garbem, długie rękawice, wysokie buty sportowe i aerodynamiczny kask. Odzież motocyklowa powinna zapewniać nie tylko komfort jazdy, ale także budować spójny wizerunek. Właśnie dlatego w ofercie sklepów takich, jak np. RRmoto, znajdziesz kraciaste koszule podszyte Kevlarem, tekstylne zestawy dla podróżników i wygodne spodnie jeansowe, w których z łatwością będziesz poruszać się po miejskiej dżungli.
Jednak wygląd motocyklistów i odzieży motocyklowej nie wynika tylko z kwestii tego, co wymuszają określone typy motocykli, bo duże znaczenie ma tu również moda. Przykład? Jest rok 1928, Irving Schott z Nowego Jorku projektuje i wypuszcza do sprzedaży kurtkę skórzaną Perfecto, która jest stworzona specjalnie z myślą o motocyklistach. W 1953 r. zakłada ją Marlon Brando w filmie „Dziki”. Tak rodzi się styl motocyklistów lat 50. ubiegłego stulecia, kiedy to ubiór składał się właśnie z kurtki Perfecto, jeansów i roboczych butów. Całość pozostaje z nami do dziś, o czym świadczy np. duża popularność kurtki Ozone Ramones, nie wspominając o ogromnym asortymencie spodni jeansowych.
Jak wyglądała moda motocyklowa w przeszłości?
Początki mody motocyklowej były bardzo stylowe, ponieważ pierwszymi motocyklami jeździli dżentelmeni w tweedowych marynarkach. Na zdjęciach z początku XX w. można zobaczyć właśnie elegancko ubranych panów, którzy dosiadają czegoś, co już nie jest rowerem, ale jeszcze nie jest motocyklem.
Pierwsze prowizoryczne rękawice motocyklowe pojawiły się niedługo później. Prekursorami tego rozwiązania byli funkcjonariusze służb i żołnierze poruszający się na motocyklach.

Zaraz potem nadeszły lata 20. i pierwsze poważne wyścigi motocyklowe. Zawodnicy zakładali obcisłe swetry w teamowych barwach, ale reszta stroju jeszcze była bardzo prowizoryczna.
Dochodzimy tu również do wspomnianej wcześniej kurtki Perfecto, która pojawiła się w 1928 r. i była prawdopodobnie pierwszym elementem odzieży, który stworzono specjalnie z myślą o motocyklistach. Problemem było jednak to, że kiepsko radziła sobie w deszczu. Dlatego w 1935 r. firma J. Barbour & Sons przedstawiła pierwszą kurtkę o właściwościach wodoodpornych. Była uszyta z wełny i miała specjalną kieszeń, żeby motocyklista mógł łatwiej wyjąć mapę. W 1948 r. powstała kultowa kurtka Trialmaster wypuszczona przez konkurencyjną markę Belstaff. Jeździł w niej m.in. Steve McQueen.

Skórzane kamizelki motocyklowe, które stały się atrybutem członków klubów, powstały dopiero w latach 60. Bardzo szybko zaadaptowali je nie tylko klubowicze, ale również właściciele cruiserów, którzy chcieli wyglądać groźnie i modnie.
Z pewnością zastanawiasz się, gdzie w tym wszystkim są kombinezony skórzane. Te pojawiły się dopiero w latach 50. Pierwszy jednoczęściowy kombinezon skórzany założył Geoff Duke. Jednak nie przyświecało mu bezpieczeństwo jazdy, lecz chodziło o poprawę aerodynamiki. Obecnie króluje skóra bydlęca, a tymczasem pierwsze kombinezony były wykonane ze skóry końskiej. Warto tutaj wspomnieć, że certyfikaty bezpieczeństwa pojawiły się dopiero w 1994 r.
Dzisiejsza moda motocyklowa męska i damska
W dzisiejszych czasach odzież motocyklowa musi przechodzić rygorystyczne testy bezpieczeństwa, żeby motocykliści mieli pewność, że zapewni im należytą ochronę. To jednak nie przeszkadza producentom w projektowaniu odzieży, która jest bezpieczna i przy okazji dobrze wygląda. Motorem napędowym takiego stanu rzeczy jest rosnąca popularność motocykli segmentu modern classic oraz oczekiwania miejskich motocyklistów, którzy chcą mieć strój zbliżony do „cywilnego”.
Damska odzież motocyklowa
Jeśli chodzi o damską odzież motocyklową, to obecnie prawdziwym krzykiem mody są leginsy motocyklowe, które w połączeniu ze sportową kurtką podkreślają kształt kobiecej sylwetki. Panie upodobały sobie również kombinezony skórzane. Co ciekawe, producenci to zauważyli i zaczęli projektować kombinezony z kwiatowymi wzorami i w kobiecych kolorach, ale z rozmów z motocyklistkami wynika, że choć chcą wyglądać kobieco, to jednak nie przepadają za tego typu stylistyką. Dlatego kombinezony skórzane dla pań są raczej stonowane.

Męskie ubrania motocyklowe
Odzież męska również rządzi się swoimi prawami. Choć do niedawna panowie, w zależności od potrzeb, wybierali przede wszystkim kombinezony tekstylne i skórzane, to na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat jeansy motocyklowe zmieniły zasady gry. Początkowo motocykliści podchodzili do nich sceptycznie, choć pierwsze jeansy zapewniały wysoki poziom bezpieczeństwa. Teraz ta kategoria odzieży jest bardzo popularna. Zestawia się je ze skórzanymi i tekstylnymi kurtkami, powstały też koszule i bluzy motocyklowe. Do tego wszystkiego oczywiście najlepiej założyć trapery lub trampki motocyklowe.
Podsumowanie
W motocyklowym świecie również można obserwować trendy, które zmieniały się przez dziesięciolecia. Obecnie obserwujemy chęć maksymalnego upodobnienia niektórych elementów stroju do codziennej odzieży. Producenci zaczęli również zwracać uwagę na fakt, że nie każdy motocyklista jest idealnej, szczupłej postury. Podobnie jest ze sklepami, które starają się ułatwić klientom znalezienie odpowiedniego rozmiaru. Najlepszym przykładem jest tutaj system dopasowania rozmiarów RRmoto, dzięki któremu łatwiej możesz trafić z rozmiarem, kiedy robisz motocyklowe zakupy w internecie.
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl.