Jazda na motocyklu crossowym to nie tylko dużo dobrej zabawy. Z racji tego, że wymaga odpowiedniej sprawności i techniki, to procentuje również wtedy, kiedy wyjedziesz na ulicę motocyklem drogowym. Nie bez przyczyny zawodnicy startujący np. w MotoGP trenują m.in. na tego typu motocyklach. Jeżeli marzy Ci się spróbowanie jazdy na crossie, to zaraz dowiesz się, od czego należy zacząć.
Motocross to dyscyplina uprawiana zazwyczaj na zamkniętych torach motocrossowych, które coraz częściej są otwierane również w Polsce. Jazdy na crossie czasami uczą się już dzieci w wieku I klasy szkoły podstawowej. Rozpoczęcie przygody jest więc bardzo proste, ale stanie się jeszcze łatwiejsze, gdy będziesz mieć najpotrzebniejszą wiedzę w jednym miejscu.
Czy na motocross trzeba mieć prawo jazdy?
Motocykl typu cross charakteryzuje się tym, że jest pozbawiony elementów pozwalających poruszać się nim na drogach publicznych, a więc nie ma świateł, kierunkowskazów, lusterek itp. Dlatego można nim jeździć tylko na zamkniętych obiektach, które są wyłączone z ruchu drogowego. To z kolei oznacza, że nie musisz mieć prawa jazdy na motocykl, żeby jeździć na crossie. Nie ma też ograniczeń dotyczących np. maksymalnej pojemności silnika lub jego mocy.
Wypadkową motocykli crossowych są motocykle enduro, które spełniają wymagania homologacji drogowej i po zarejestrowaniu można się nimi poruszać po drogach publicznych. Jeżeli chcesz to robić, musisz mieć odpowiednie uprawnienia. W przeciwnym razie pozostaje Ci wizyta na prywatnym torze.
Cross dla początkujących – od czego zacząć?
Strój na motocykl crossowy
Podstawowa rzecz to odpowiedni strój. Ubrania motocrossowe różnią się od tych na motocykl drogowy, ponieważ muszą łączyć bezpieczeństwo z ponadprzeciętną swobodą ruchów i lekkością. Będziesz potrzebować następujących rzeczy:
- kask i gogle – kask crossowy ma daszek, wydłużoną szczękę, jest lekki i pozbawiony wizjera, który zastępują gogle crossowe;
- obuwie – buty crossowe są wyższe i mocniejsze niż tradycyjne buty motocyklowe, zapina się je przez system klamer, które zapewniają idealne dopasowanie;
- rękawice – rękawice crossowe są lekkie i przewiewne, a także pozbawione twardych protektorów, zdarzają się jednak modele z ochraniaczami piankowymi;
- strój motocrossowy – na motocyklu crossowym jeździ się w luźnej bluzie cross i spodniach cross; pomimo lekkiego kroju odzież jest wykonana z materiałów odpornych na przetarcia;
- ochraniacze – ochraniacze na motocykl crossowy w przypadku tułowia mogą mieć formę zbroi lub buzera. Różnica pomiędzy nimi jest taka, że zbroja jest bardziej zabudowana i ochraniacze są przymocowane do koszulki, a buzer zapewnia mniejszą ochronę, ale za to większą swobodę ruchów. Możesz np. osobno kupić buzer i ochraniacze łokci, nie zapomnij też o ochraniaczach goleni i kolan;
- stabilizator karku – to element ochronny, który ogranicza ruch głowy w razie upadku i zabezpiecza odcinek szyjny kręgosłupa, stabilizator dobiera się odpowiednio do wzrostu, budowy ciała i masy motocyklisty, po założeniu powinien trzymać się sztywno.
Pierwsze kroki
Jeżeli nie masz pewności, czy jazda na crossie będzie dla Ciebie odpowiednia, to zainwestuj tylko w odpowiedni strój. Następnie znajdź w swojej okolicy szkolenie motocross z możliwością wypożyczenia motocykli. To doskonały sposób na wprowadzenie i zapoznanie się ze światem motocykli crossowych bez konieczności posiadania własnego sprzętu. Jeżeli Ci się spodoba, zapisz się na kolejne szkolenia, które pozwolą Ci rozwinąć umiejętności. Dopiero wtedy warto pomyśleć o własnym motocyklu crossowym.
Zakup motocykla crossowego
Jeżeli stwierdzisz, że jazda na crossie Ci się podoba, warto kupić swój własny motocykl. Dzięki temu wiesz, co masz i czego możesz się spodziewać po maszynie. Jazda wypożyczonymi motocyklami wiąże się z tym, że rzadko trafia się na ten sam sprzęt, a nawet jeśli się uda, to może mieć np. zmienione ustawienia lub opony.
Jaki motocykl kupić? Najpierw należy rozważyć kwestię tego, czy ma to być nowy sprzęt, czy używany. Zakup nowego motocykla będzie bardziej kosztowny, ale jednocześnie zapewni Ci najwięcej spokoju ducha. Najczęściej wybierane są motocykle marek KTM, Husqvarna, Honda, Yamaha i Kawasaki.
Jeżeli dysponujesz mniejszym budżetem, to masz dwie drogi – możesz skierować się w stronę nowych motocykli chińskich marek. Tu wyróżnia się np. Kove, które ma m.in. doświadczenie w rajdzie Dakar. Możesz też kupić używany motocykl renomowanego producenta, ale musisz się liczyć z tym, że będzie on wymagał wkładu finansowego.
Jak wygląda jazda na crossie?
Dokładne omówienie zasad panujących na torze i objaśnienie podstaw techniki jazdy czekają na Ciebie, kiedy już zapiszesz się na zajęcia. Są jednak pewne uniwersalne zasady, które dotyczą wszystkich motocyklistów. Chodzi tu o mierzenie sił na zamiary, a więc najlepiej zaczynać pod okiem bardziej doświadczonych motocyklistów i nie kupować od razu najmocniejszego motocykla w ofercie.
Wolniejszy i lżejszy motocykl sprawdzi się o wiele lepiej, jeżeli dopiero zaczynasz jeździć. Ta zasada dotyczy również maszyn drogowych. Sama specyfika jazdy na crossie wymaga przede wszystkim sprawności fizycznej. Motocross jest traktowany jako sport ekstremalny. Czekają na Ciebie piasek, błoto, pył, strome podjazdy, hopki, ostre zakręty i dużo dobrej zabawy.
Przydatny w przygotowaniu do jazdy na motocyklu crossowym może okazać się… rower górski. Tak, to nie żart. Jazda po leśnych ścieżkach, pumptrackach i trasach typu single track to świetny trening koncentracji, zwinności i refleksu!
Podsumowanie
Jeżeli chcesz jeździć motocyklem crossowym, najlepiej rozpoczynaj swoją przygodę metodą małych kroków. Dzięki temu nie zrazisz się do tego fantastycznego sportu i będziesz sukcesywnie rozwijać swoje umiejętności. Kto wie, być może weźmiesz też udział w jakichś zawodach. Najważniejsze to podejść do sprawy z pokorą i stopniowo nabierać doświadczenia. Do zobaczenia w terenie!
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl.