Jazda pierwszym motorem pozostawia niezapomniane wrażenia. Wiatr we włosach i adrenalina buzująca w żyłach to coś, co pamięta się pomimo upływu czasu i zmiany sprzętu. Motocykl dla początkujących warto jednak wybrać w zgodzie z tym, do jakich celów będzie wykorzystywany. Podpowiadamy, jaki motor wybrać na początek i czym kierować się podczas zakupu.
Postaw na model, który pozwoli Ci na naukę i doświadczenie tego, co znaczy prędkość, siła wiatru i kontrola nad pojazdem. Przy zakupie uwzględnij swoje potrzeby. Zastanów się, z jaką pojemnością silnika i budową motocykla na początek będziesz czuć się swobodnie. Pamiętaj, że źle dobrana maszyna może zabrać całą radość z jazdy, więc przede wszystkim poszukuj maksymalnego komfortu.
Jakie parametry powinien mieć pierwszy motor?
Początkujący motocyklista powinien wziąć pod uwagę doświadczenie za kierownicą i pewność, z jaką porusza się na jednośladzie. Dzięki temu łatwiej znajdzie maszynę, która spełni jego oczekiwania, a jednocześnie będzie odpowiadać zdobytym umiejętnościom. Dla „świeżaków” najczęściej poleca się 250-tkę, z jednej strony zapewniającą już doznanie pędu, z drugiej wciąż bezpieczną na start.
Najważniejszymi parametrami w wyborze pierwszego motocyklu są jego wysokość i masa. Powinien być stosunkowo lekki, ponieważ nauka manewrów motocyklami o mniejszym obciążeniu jest bardziej efektywna – o wiele prościej jest balansować skręty, nie ryzykując upadkiem. Z kolei odległość siedziska od podłoża musi zapewniać kontakt stóp kierowcy z ziemią, aby mógł zachować równowagę. W przeciwnym wypadku, zwłaszcza jeżeli wybierzesz zbyt ciężki pojazd, możesz liczyć się z wywrotką.
Motocykle dla początkujących – które będą odpowiednie?
Zastanów się nad tym, w jakich sytuacjach będziesz używał swojego pierwszego motoru. Wyeliminuj te modele, które kompletnie nie pasują do Twoich celów. Jeżeli chcesz omijać korki w drodze do biura, postaw na skuter, a nie ścigacz. Podróż życia w stylu Route 66? Kiedy testujesz motocykl, usiądź wygodnie i sprawdź, czy rozpatrywany model pozwoli Ci na przyjęcie komfortowej pozycji. Spędzisz w niej trochę czasu.
Chcesz się dowiedzieć, czym różnią się najczęściej wybierane jednoślady? Poniżej porównaliśmy je pod względem tego, jakie motory na początek będą najlepsze.
Naked bike – lekki i wygodny motor na początek
Budowa motoru sprawia, że kierowcy łatwiej utrzymać stałą, niezbyt wysoką prędkość. To bezpieczne rozwiązanie dla początkujących. Brak owiewek, czyli plastikowego poszycia, które osłania motocyklistę przed wiatrem, oswaja „świeżaków” z podmuchami powietrza. Prościej jest wyczuć uzyskiwaną prędkość, a co za tym idzie, nauczyć się ją kontrolować. Konstrukcja tzw. golasa pozwala również przyjąć komfortową postawę ciała. Jego budowa umożliwia swobodne poruszanie się w korkach – takie jednoślady są dosyć wąskie, dzięki czemu łatwo manewrować pomiędzy innymi pojazdami.
Sportowy, czyli ścigacz – coś dla bardziej doświadczonych
Jazda szybkim motorem zapewnia masę intensywnych emocji. Dynamiczne manewry i wysoka prędkość to gratka dla fanów ekstremalnych wrażeń. Największą rolę odgrywają tutaj umiejętności kierowcy i dodatkowe środki ochronne. Decydując się na modele sportowe, należy wyposażyć się nie tylko w specjalistyczną odzież, ale także kaski integralne, osłaniające całą twarz motocyklisty. Większa szybkość ścigaczy wiąże się z większym ryzykiem, dlatego warto zadbać o odpowiednie zabezpieczenia.
Osiąganie wyższych prędkości umożliwiają silniki o dużej mocy i charakterystyczne owiewki, które sprawiają, że motor ma bardziej opływowy kształt, przez co opór powietrza jest mniej odczuwalny. Z tych powodów początkujący motocykliści powinni do nich podchodzić z rezerwą.
Motocykl turystyczny, czyli dookoła świata i jeszcze dalej
Pojemność i konstrukcja motocykli turystycznych została dostosowana do pokonywania długich dystansów. To wielka, ciężka maszyna wyposażona w szybę i wysokie owiewki, które poza swoją podstawową funkcją pomagają również podczas zmiennych warunków atmosferycznych.
Pojemne silniki umożliwiają długą, ale i szybką jazdę, dlatego w zachowaniu bezpieczeństwa na drodze ważne są umiejętności. Kierowca i pasażer mogą przyjąć komfortową pozycję podczas podróży, a niezbędny bagaż zapakować do szczelnych kufrów i toreb. Aby ułatwić niektóre manewry, część większych modeli posiada bieg wsteczny.
Moda na retro, czyli modele klasyczne
Odrestaurowane czy specjalnie stylizowane motocykle zazwyczaj charakteryzują się niewielką mocą silnika, przez co stanowią bezpieczne rozwiązanie dla początkujących kierowców jednośladów. Jednak nie ich parametry techniczne, ale szczególna estetyka sprawia, że mają tak wielu zwolenników. Wyróżniają się zaokrąglonymi kształtami i lampą, będącą znakiem rozpoznawczym, chociażby Jawy 250.
Niektóre modele z tej kategorii są wyposażone w wózek boczny i najczęściej pojawiają się przy okazji zjazdów miłośników starych motocykli. Nie oznacza to jednak, że należy pozwolić im odejść w zapomnienie. Popularna „jawka” może stać w rodzinnym garażu, z którego warto nią wyjeżdżać na jazdy testowe.
Pierwszy motocykl: nowy czy używany?
Zdany egzamin nie oznacza, że początkujący motocyklista będzie od razu wykazywać nadzwyczajne umiejętności na drodze. Kolejny etap stanowi doskonalenie wiedzy zdobytej podczas kursu jazdy motorem, co może wiązać się z usterkami i zadrapaniami. Przed powstawaniem urazów warto zabezpieczyć się za pomocą ochraniaczy, jednak rys na karoserii dosyć trudno uniknąć.
To normalne, że przy pierwszych próbach powstają jakieś obtłuczenia, dlatego używany jednoślad to idealne rozwiązanie do ćwiczenia techniki jazdy. Tym samym nie inwestuje się w drogi, nowy sprzęt, który szkoda w jakikolwiek sposób zniszczyć.
Przykładowe modele dla początkującego motocyklisty
Zastanawiasz się, jak w praktyce wyglądają poszczególne kategorie jednośladów? Proponujemy cztery modele, które świetnie sprawdzą się jako Twój pierwszy motor.
- Honda Hornet 600. Klasyczny golas
Naked bike jest dobrym rozwiązaniem dla tych, którzy jeszcze nie do końca rozumieją działanie oporu powietrza na tor jazdy. Sportowa dusza motocyklu i dynamiczny ruch pozwolą jednak na lekki dreszczyk emocji, tak poszukiwany przez początkujących motocyklistów.
- Uniwersalny i wyważony: Yamaha MT 125
Świetnie sprawdza się podczas lawirowania po meandrach miejskich uliczek. Niewielki rozmiar i szeroka kierownica sprawiają, że motor prowadzi się bardzo wygodnie i pewnie. Na uwagę zasługuje także wyjątkowy design, podkreślający drapieżną naturę pojazdu.
- Honda CBR 600F – idealny ścigacz na sam początek
To niemalże kultowy model, pozwalający na stopniowe wyprowadzanie większych prędkości. Lekka konstrukcja umożliwia udoskonalanie manewrów i szybkie wstawanie po wywrotce. Zdecydowaną zaletą jest również mniej pochylona kanapa, która sprawia, że nadgarstki kierowcy nie są tak obciążone.
- Triumph Tiger 800 XC, czyli solidne ramy
Wszechstronny motor, którym można wyruszyć na dłuższą wyprawę. Siedzisko zapewnia przyjęcie wygodnej, odprężonej pozycji dla nieco wyższych osób, które potrzebują więcej przestrzeni, aby swobodnie poruszać kolanami. Doskonale radzi sobie w trudnym terenie, nie tracąc na komforcie i stabilności jazdy.
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl