Dobierz odpowiedni smar i regularnie serwisuj łańcuch motocyklowy, aby długo cieszyć się bezawaryjną jazdą. Zadbany motocykl pozwala na przemierzanie kolejnych setek kilometrów i w słońcu, i w deszczu. Przygotowaliśmy krótki poradnik, który pomoże Ci zatroszczyć się o swoją maszynę. Sprawdź, jak i czym czyścić łańcuch motocyklowy.
Za przenoszenie mocy silnika na tylne koło motoru najczęściej odpowiada łańcuch napędowy, który przez wielu kierowców bywa zaniedbywany. Współczesna technologia często wykorzystuje tutaj o-ringi, czyli rodzaj gumowych uszczelniaczy, do których trzeba podchodzić z należytą ostrożnością podczas mycia i serwisowania. Zanim przystąpi się do czyszczenia łańcucha motocyklowego, warto również pamiętać, aby maszyna ostygła po wyłączeniu silnika.
Dlaczego należy czyścić i regularnie serwisować łańcuch motocyklowy?
Regularna konserwacja spowalnia zużycie tulejek, rolek i gumowych uszczelniaczy. Chroni także przed korozją, będącą cichym zabójcą karoserii. Pozwala na długą jazdę oraz uniknięcie kosztów, które w razie awarii wiązałyby się z naprawą całego układu przeniesienia napędu. Zaniedbany łańcuch może rozerwać się nawet podczas zwykłej przejażdżki.
Oszczędności wynikające z systematycznego smarowania można dostrzec w częstotliwości wymiany łańcucha – jeżeli nie przykłada się do tego większej troski, odmawia on posłuszeństwa, gdy na liczniku wybije 10 tys. km. Dla porównania dokładny i cykliczny serwis przedłuża jego żywotność aż do 50 tys. km.
Czyszczenie łańcucha motocyklowego
Napęd jest pokryty lepkim smarem, do którego łatwo przyklejają się zanieczyszczenia. Piasek działa niemalże jak papier ścierny, wycierając i niszcząc powierzchnię łańcucha. Wszelkie pyły najlepiej usuwać po każdej wycieczce w nieco trudniejszych warunkach, więc dużą rolę odgrywa profilaktyka i reagowanie, zanim motocykl zacznie wołać o pomoc.
Przed czyszczeniem łańcucha motocyklowego warto sprawdzić jego naciąg. Przyjmuje się, że należy go kontrolować co 4 tys. km, a wskazówki dotyczące prawidłowych parametrów powinny znajdować się w książce serwisowej. W trakcie mycia bezwzględnie unikaj wody, zwłaszcza pod ciśnieniem, ponieważ odtłuszcza napęd, co niekorzystnie wpływa na jego pracę. Kiedyś używano też oleju czy benzyny, ale obie te metody powinny pozostać w przeszłości, bo mogą poważnie uszkodzić o-ringi.
A zatem czym czyścić łańcuch motocyklowy? Skorzystaj ze specjalnego środka do czyszczenia łańcucha, który skutecznie rozpuści brud i stary smar. Przyjmuje on formę sprayu, który nakłada się łatwo, bezdotykowo i szybko. Spryskaj napęd z każdej strony, a po chwili rozprowadź aerozol za pomocą miękkiej szczotki, która ułatwi wnikanie i reakcję preparatu z zabrudzeniami. Na koniec wystarczy wszystko dokładnie przetrzeć suchą, bawełnianą ściereczką.
Smarowanie łańcucha motocyklowego
Czyszczenie łańcucha powinno odbywać się co 3-4 smarowania, co oznacza, że należy położyć szczególny nacisk na regularność tej drugiej czynności. Warto zapisywać, kiedy się odbyła. Z kolei smarowanie powtarzaj co 500 przejechanych kilometrów, a jeśli jest taka potrzeba – także po każdym deszczu.
Pamiętaj o jeszcze jednej rzeczy: od ilości preparatu ważniejsza jest jego jakość. Napęd nie musi być całkiem nim oblepiony, aby dobrze działał. Przede wszystkim zwróć uwagę na właściwości wybranego środka, a następnie dokładnie i poprawnie go rozprowadź. Od tego, jaki smar do łańcucha motocyklowego zastosujesz, zależy żywotność każdego z elementów układu.
W jaki sposób nakładać preparat?
Preparat należy nakładać od środka. Nanoś go dokładnie, po wewnętrznej stronie układu. Jeżeli zrobisz to odwrotnie, substancja spadnie na ziemię i nie wniknie pomiędzy jego poszczególne komponenty. Pomimo zwartej konstrukcji łańcucha, środek właściwie rozprowadzi się sam, a po godzinie zgęstnieje na tyle, aby spełniać swoje zadanie.
Tutaj również możesz wybrać środek w formie aerozolu. Wykorzystanie smaru do łańcucha w sprayu spowoduje, że nie pobrudzisz dłoni. O karoserię także nie musisz się martwić – to transparentny aerozol, niepozostawiający trwałych ani widocznych plam. Szukaj preparatów do pielęgnacji, które nie zanieczyszczają przylegających części jednośladu, takich jak opony czy felgi.
O czym jeszcze warto pamiętać?
Gwarancję długiej i bezawaryjnej eksploatacji układu przeniesienia napędu da Ci tylko regularna pielęgnacja łańcucha i zakup preparatów o wysokiej jakości. Dzięki temu unikniesz ponoszenia dodatkowych, dużo większych kosztów, których przyczyną będzie kompletna awaria sprzętu. Regeneracja lub nieoczekiwana wymiana uszkodzonej części sprawia, że do kwoty na rachunku mogą być dołożone kolejne zera.
Kiedy już zakończysz wszystkie czynności konserwujące, pozwól smarowi „zrobić swoją robotę”. Później możesz cieszyć się beztroską i bezawaryjną jazdą.
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl