Cruiser i chopper to motocykle, które narodziły się w Stanach Zjednoczonych. Obie nazwy bywają używane naprzemiennie, więc jeśli zamierzasz kupić motocykl, warto wiedzieć, jakie są różnice pomiędzy nimi. Dzięki temu wybierzesz sprzęt odpowiedni do swoich potrzeb i stylu. Czy każdy chopper jest cruiserem? Czy każdy cruiser jest chopperem? Zaraz poznasz odpowiedzi na te pytania.
Prosta droga, wiatr we włosach, luźne ciuchy i jazda ku zachodzącemu słońcu. Ten romantyczny obrazek często pojawia się w głowie na hasło cruiser lub chopper. Słusznie wynika to z faktu, że ojczyzną obu typów motocykli są Stany Zjednoczone, a ich synonimem – marka Harley-Davidson. Choć nie jest ona jedyna i przez długi czas próbowali ją podgryzać również japońscy giganci, to właśnie Harley zbudował najmocniejszą pozycję.
Czym wyróżnia się chopper?
Wydłużony przedni widelec, wysoka kierownica, krótki tylny błotnik, krótki zbiornik paliwa, niewielka przednia lampa, wysoki sissy-bar, duże i cienkie przednie koło oraz szeroka tylna opona – to podstawowe cechy charakterystyczne chopperów. Wzorem dla tej klasy motocykli stał się „Kapitan Ameryka” z filmu „Easy Rider”.
Często jednak budowniczy nie ograniczają się tylko do modyfikacji wizualnych, bo w ślad za nimi idzie też podnoszenie mocy silnika lub przynajmniej sprawianie, że motocykl staje się głośniejszy.
Tego typu motocykle powstawały i nadal powstają w szopach, serwisach i firmach zajmujących się przerabianiem motocykli. Pierwsze choppery budowano na bazie motocykli Harley-Davidson, które zostały Amerykanom po zakończeniu II wojny światowej. Weterani kupowali je za bezcen i przerabiali. Z racji tego, że proces ich powstawania obejmował m.in. cięcie niektórych elementów (z ang. chop), zostały nazwane chopperami.
W latach 80. ubiegłego stulecia, za oceanem pojawiły się tzw. fabryczne motocykle custom, a wśród nich oferowano właśnie maszyny, które spełniały prawie wszystkie warunki definicji choppera. Problemem jest jednak to, że produkowano je seryjnie.
Przykładowe modele
Motocykle factory custom pozwalają cieszyć się wyjątkową maszyną przy jednoczesnym zachowaniu homologacji drogowej i gwarancji na sprzęt. Choć nie da się mówić o fabrycznym chopperze, to jeśli mielibyśmy przytoczyć przykłady motocykli zbudowanych w tym duchu, to będą to m.in. Harley-Davidson Sportster Seventy-Two, Suzuki Intruder w wersji VS, Honda Fury VT1300CX, Yamaha XV1900 Raider i Harley-Davidson Softail Rocker.
Czym wyróżnia się cruiser?
Motocykle typu cruiser są też klasyfikowane jako modele turystyczne. Zbudowano je tak, by wygodnie połykać kolejne kilometry. Mają szeroką kierownicę, wysunięte podnóżki, nisko umieszczone, wygodne siedzisko, odsłonięty silnik i komfortowo zestrojone zawieszenie. Ich właściciele często decydują się też na montaż przedniej szyby, sakw i dodatków pozwalających wyróżnić się z tłumu. W przeciwieństwie do choppera cruiser jest bardziej masywny, ale niski środek ciężkości sprawia, że łatwo się prowadzi.
Przykładowe modele cruiserów
Choć powinniśmy tu wymienić całą listę modeli marek Harley-Davidson oraz Indian, to warto też wspomnieć o ciekawych alternatywach. Na przykład Moto Guzzi California to włoski cruiser stworzony przy współpracy z amerykańską drogówką. Z kolei BMW R18 przeniesie Cię do lat 30. ubiegłego stulecia. Jest też stylowy Triumph Speedmaster zbudowany na platformie Bonneville.
Japończycy nadal mają w swojej ofercie cruisery, ale te dostępne na rynku europejskim nie mają już wiele wspólnego z ich poprzednikami. Tak oto Honda oferuje modele CMX500 Rebel i CMX1100 Rebel, które mają dwucylindrowe, rzędowe silniki, a Rebel 1100 jest dostępny ze skrzynią biegów DCT. Jest też legendarny Kawasaki Vulcan, który obecnie występuje z dwucylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 649 cm3.
A może power cruisery?
W latach 80. XX wieku, kiedy Japończycy spostrzegli, że rynek cruiserów jest bardzo chłonny, postanowili również na nim zaistnieć. Chcieli jednak wyróżnić się i sięgnęli po doświadczenie z produkowania motocykli sportowych. Tak powstały motocykle typu power cruiser. To określenie stosowane do cruiserów z mocnymi silnikami, które mają nieco sportowe zawieszenie i pozycję zbliżoną do nakedów.
Przykładowe modele power cruiser
Power cruisery przetrwały do dziś, a jej przedstawicielami są m.in. Ducati Diavel V4, Ducati Xdiavel, Triumph Rocket III i Harley-Davidson Sportster S. To motocykle, którymi możesz wybrać się w długą podróż lub na tor wyścigowy. Warto również wspomnieć o takich modelach, jak Yamaha VMAX i Suzuki M1800R Intruder, choć te są nastawione przede wszystkim na atomowe przyspieszenie.
Chopper vs. cruiser – który wybrać? Różnice i podobieństwa
Jeżeli szukasz wygodnego motocykla, którym pokonasz tysiące kilometrów i przy okazji zadasz szyku, to najlepszym rozwiązaniem będzie cruiser. Możesz wyróżnić się z tłumu, doposażając motocykl w mniej lub bardziej praktyczne akcesoria i dodatki.
Jeżeli chcesz mieć pewność, że nie trafisz na drugi taki sam motocykl i nie masz problemu z tym, że to co dobrze wygląda, nie zawsze jest praktyczne, to wtedy pozostaje Ci kupić cruisera i przerobić go samodzielnie lub oddać w ręce specjalistów, żeby stworzyć niepowtarzalnego choppera.
Podsumowanie
Choć cruisery i choppery na pierwszy rzut oka mogą wydawać się podobne, to jednak różnią się budową, przeznaczeniem i przede wszystkim przyświecają im różne idee. Jeżeli masz problem z wybraniem odpowiedniej kategorii motocykla, najlepiej porozmawiaj z właścicielami takich maszyn, przejedź się nimi i zapoznaj się z szerszą wiedzą dostępną w internecie. Jeżeli już wybierzesz swój wymarzony motocykl, wpadnij do RRmoto, gdzie ubierzemy Cię stylowo i bezpiecznie od stóp do głów!
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl.