Kask motocyklowy to jeden z najważniejszych elementów ubioru motocyklisty, bo zapewnia ochronę głowy w przypadku uderzenia. Jest to również jedyny element motocyklowej garderoby, który jest wymagany przez prawo. Jednak mało kto zastanawia się, jaka właściwie jest budowa kasku motocyklowego. Jeżeli chcesz wiedzieć, od czego zależy Twoje bezpieczeństwo, to spieszymy z odpowiedziami.
Kaski motocyklowe ewoluowały przez lata wraz z motocyklami. W miarę jak jednoślady były coraz szybsze i mocniejsze, a wyścigi motocyklowe cieszyły się coraz większą popularnością, kaski motocyklowe stawały się coraz bardziej zaawansowane. W trakcie 100 lat historii przeszliśmy od skórzanych czapek z piankowym wypełnieniem do zaawansowanych tworzyw.
Jak zbudowany jest kask motocyklowy?
Kask motocyklowy to tylko z pozoru prosta konstrukcja, ale kiedy wejdziesz głębiej w szczegóły, to zobaczysz, że ma wiele ciekawych niuansów.
Skorupa kasku
Zewnętrzna skorupa kasku to pierwsza linia ochrony głowy przed skutkami uderzenia. Zajmuje też największą powierzchnię kasku. To właśnie materiał użyty do jej budowy w dużej mierze rzutuje na cenie kasku. Możesz spotkać kaski ze skorupą np. z włókna szklanego, włókna węglowego lub żywicy termoplastycznej. Oczywiście materiałów jest znacznie więcej, a o ich właściwościach dowiesz się za chwilę.
Wypełnienie kasku
Wypełnienie kasku pochłania i rozprasza energię uderzenia. Jest wykonane z materiału EPS o różnej gęstości. Pod skrótem EPS kryje się spieniony polistyren ekspandowany – czyli styropian. Gęstość wypełnienia może być inna w szczycie kasku, a inna na jego bokach lub w czołowej części.
Wyściółka
Wyściółka kasku to element odpowiedzialny nie tylko za komfort jazdy, ale przede wszystkim za to, żeby kask pewnie trzymał się na głowie. Producenci często stosują kilka różnych wariantów wypełnienia oraz skorupy w obrębie jednego modelu, co pozwala odpowiednio dobrać kask pod względem rozmiaru.
Zapięcie kasku
Zapięcie sprawia, że kask nie rusza się na głowie w trakcie jazdy. Spotkasz dwa rodzaje zapięć. Pierwsze to mikrometryczne, które jest w formie zatrzasku. Pasek wsuwa się do mechanizmu i blokuje na zapadce. Drugi typ to zapięcie DD, zwane też podwójnym D. Nazwa nawiązuje do tego, że pasek przekłada się przez dwie przelotki w kształcie litery D. Najczęściej spotyka się je w kaskach sportowych.
Wizjer
Wizjer kasku zabezpiecza twarz np. przed uderzeniami kamieni podnoszonych z drogi przez inne pojazdy. Może być wykonany z pleksiglasu, lexanu lub poliwęglanu. Może być pokryty powłokami zapobiegającymi zarysowaniu i powłokami antyparującymi. Często przed parowaniem chronią specjalne wkładki. Wizjery są przezroczyste lub przyciemniane. Sporadycznie spotyka się też wizjery fotochromatyczne. Kolejna grupa to żółte wizjery, które rozjaśniają obraz. Są też wizjery kolorowe, jeśli chcesz się wyróżnić.
Blenda przeciwsłoneczna
Zadaniem blendy jest ochrona oczu przed ostrym słońcem, które może powodować np. ich łzawienie w trakcie jazdy, co oczywiście może być niebezpieczne. Dotychczas blendę przeciwsłoneczną traktowano nieco po macoszemu, ale z wejściem w życie normy ECE 22.06 musi ona zapewniać taką samą ochronę, jak wizjer.
Wentylacja
Dobry kask motocyklowy powinien oczywiście mieć wydajną wentylację, która ma bezpośredni wpływ na komfort jazdy i bezpieczeństwo. Tu warto dobrać kask stosownie do motocykla i stylu jazdy, bo np. w kaskach sportowych wentylacja będzie działać najlepiej przy pełnym złożeniu. Wentylacja nie tylko obniża temperaturę wewnątrz kasku, ale również ułatwia pozbycie się pary np. z okularów.
Wyposażenie dodatkowe
Powyższe punkty to najczęściej spotykane elementy kasków motocyklowych, ale przy zakupie warto zainteresować się dodatkami:
- wnęki do interkomu – jeżeli chcesz zostać w kontakcie lub słuchać muzyki w trakcie jazdy, warto wybrać kask przygotowany do montażu interkomu motocyklowego. Producenci coraz częściej oferują dedykowane zestawy;
- system ułatwiający zakładanie okularów – często są to dodatkowe wgłębienia na wysokości oczu, które ułatwiają wsunięcie okularów pod kask;
- elementy aerodynamiczne – w kaskach sportowych i sportowo-turystycznych producenci stosują dodatkowe spojlery, które sprawiają, że kask jest mniej podatny na drgania i podmuchy wiatru;
- pompowane poduszki policzkowe – niektórzy producenci stosują je dla lepszego dopasowania kasku;
- wkładka antyparująca (Pinlock) – jak sama nazwa wskazuje, tego typu wkładka zapobiega parowaniu wizjera od wewnątrz, nazwa Pinlock pochodzi od firmy, która opatentowała ten wynalazek i produkuje wkładki do różnych typów wizjerów.
Rodzaje skorupy kasków motocyklowych
Wiesz już, że skorupa zewnętrzna stanowi pierwszą linię obrony w razie uderzenia. Dlatego objaśnimy Ci, jakie materiały można spotkać i jakie są ich właściwości:
- termoplastik – to jeden z najtańszych materiałów, nagrzewa się pod wpływem temperatury, więc w razie szlifu po prostu się stopi;
- technopolimer – jest twardszy i bardziej odporny na ścieranie niż termoplastik, ponieważ wzmacnia się go włóknem szklanym;
- poliwęglan – jego twardość i odporność na ścieranie jest podobna do aluminium, cechuje go wysoka odporność na uszkodzenia mechaniczne, przy okazji jest również lekki;
- włókno szklane – to materiał lżejszy i mocniejszy od poliwęglanu, doskonale pochłania energię uderzenia;
- włókno węglowe – występuje w kaskach jako materiał pomocniczy, ponieważ ma wysoką odporność na tarcie, ale słabą odporność na uderzenia, dlatego jest łączony z kompozytami lub kevlarem.
Producenci stosują również autorskie rozwiązania. Na przykład kaski Shoei mają skorupy AIM+, gdzie włókna szklane są mieszane z organicznymi. Kaski HJC mają skorupy z materiału PIM, który jest mieszaniną 6 warstw włókien szklanych, organicznych i sztucznych. Skorupy z multikompozytów to najbezpieczniejsze rozwiązania na rynku. Z kolei kaski Nolan mają skorupę z Lexanu, a więc żywicy poliwęglanowej.
Wybieramy kask. Poliwęglan czy włókno szklane?
Oba materiały są lekkie, mocne i bardzo dobrze pochłaniają energię uderzenia. Charakteryzują się jednak różnym zachowaniem w razie upadku. Poliwęglan jest bardziej giętki dzięki obecności włókna węglowego i przenosi siłę uderzenia na wypełnienie EPS. Włókno szklane charakteryzuje się większą sztywnością i lepiej rozprasza energię.
Podsumowanie
Wiesz już, jak zbudowane są kaski motocyklowe i jakich materiałów używa się do ich produkcji, co pomoże Ci przy wyborze. Zaawansowana technologicznie skorupa znacząco zmniejsza ryzyko powstania ciężkich urazów, kiedy już wydarzy się najgorsze, dlatego na kasku nie warto oszczędzać.
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl.