Spodnie motocyklowe to jeden z podstawowych elementów stroju, który zapewnia bezpieczeństwo podczas jazdy jednośladem. Dlatego powinny łączyć wygodę i bezpieczeństwo. Jeżeli szukasz odpowiednich spodni dla siebie, to z tego poradnika dowiesz się, na co zwracać uwagę przy zakupie. Dzięki temu z pewnością wybierzesz idealny model spodni dla siebie.
Choć każdy marzy o tym, żeby mieć jeden uniwersalny strój na motocykl, to jednak w realnym świecie jest to niemożliwe. Jeśli jesteś na początku swojej motocyklowej przygody, to z pełnym przekonaniem możemy powiedzieć, że skończysz z kilkoma kompletami odzieży. Spodnie motocyklowe różnią się ze względu na przeznaczenie, budowę i materiały, a ich zakup rządzi się swoimi prawami, które za chwilę poznasz.
Jaką funkcję pełnią spodnie motocyklowe?
Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista – zwiększają bezpieczeństwo w razie upadku, ponieważ mają ochraniacze i są wykonane z materiałów odpornych na ścieranie. Odpowiedni wybór jest ważny z jeszcze jednego względu, a mowa o prowadzeniu motocykla, ponieważ podczas jazdy pracujemy całym ciałem, więc spodnie również odgrywają tu ważną rolę. Powinny być wygodne, umożliwiać łatwą zmianę kierunku jazdy i balansowanie ciałem np. na zakrętach.
Jakie spodnie na motocykl wybrać? Tym warto się kierować
Zanim ruszysz na zakupy, musisz określić swoje potrzeby. Jeżeli jeździsz dużo po mieście, to dobrym wyborem będą jeansy motocyklowe. Jeśli masz motocykl turystyczny, to dobrym wyborem będzie komplet w postaci spodni tekstylnych i kurtki tekstylnej. W przypadku motocykla sportowego lub sportowo-turystycznego lepiej sprawdzi się połączenie skórzanych spodni ze skórzaną kurtką. Oczywiście to nie jest tak, że musisz twardo trzymać się tych zasad, ponieważ możesz jeździć np. w jeansach na motocyklu sportowym.
Spodnie motocyklowe i bezpieczeństwo
Druga kwestia to bezpieczeństwo. Odzież motocyklowa musi spełniać wymagania certyfikacji PPE (Personal Protective Equipment – z ang. sprzęt ochrony osobistej). Odzież podzielono na 3 strefy:
- strefa 1 – barki, łokcie, nadgarstki, przewężenie w talii, kręgosłup, golenie, kostki;
- strefa 2 – zewnętrzne części ud, ramion i plecy (bez kręgosłupa);
- strefa 3 – okolice pach i podudzia.
Testy są przeprowadzane w taki sposób, że materiał jest umieszczany na maszynie, która symuluje tarcie o nawierzchnię. Według klasyfikacji PPE odzież motocyklową dzielimy na 5 klas, z czego nas interesują tylko 3 pierwsze:
- klasa AAA – 4 s wytrzymałości przy prędkości obrotowej odpowiadającej ok. 120 km/h dla strefy 1, 2 s przy ok. 75 km/h dla strefy 2 oraz 1 s przy ok. 45 km/h dla strefy 3;
- klasa AA – 2 s wytrzymałości przy prędkości obrotowej odpowiadającej ok. 70 km/h dla strefy 1, 1 s przy ok. 45 km/h dla strefy 2 oraz 0,5 s przy ok. 25 km/h dla strefy 3;
- klasa A – 1 s wytrzymałości przy prędkości obrotowej odpowiadającej ok. 45 km/h dla strefy 1, 0,5 s przy 25 km/h dla strefy 2;
- klasa B – takie same wartości jak dla klasy A, ale bez protektorów;
- klasa C – odzież oparta na siatce wyposażona w ochraniacze.
Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoje spodnie są bezpieczne, to wybieraj produkty renomowanych marek, np. spodnie Shima, spodnie Rebelhorn, spodnie REVIT, spodnie SPIDI i kupuj je tylko u sprawdzonych sprzedawców, takich jak RRmoto.
Co powinny mieć spodnie motocyklowe?
Warto też zwrócić uwagę na szczegóły wyposażenia. W przypadku spodni tekstylnych postaw na model, który ma w komplecie wypinaną podpinkę ocieplającą i membranę wodoodporną. W przypadku jeansów motocyklowych możesz postawić na zaawansowane modele, gdzie włókna wzmacniające są połączone z denimem, a producent zastosował panele z materiału oddychającego i łatwo odprowadzającego wilgoć. Przydatnym dodatkiem jest zamek do złączenia z kurtką, co nie jest oczywiste w przypadku jeansów.
Jak dobrać rozmiar spodni motocyklowych?
Wybór rozmiaru spodni odpowiedniego do Twojej sylwetki będzie mieć kluczowe znaczenie dla wygody i bezpieczeństwa. Jednocześnie musisz wiedzieć, że każdy materiał rządzi się swoimi prawami. O ile jeansy lub spodnie tekstylne mogą być nieco luźniejsze, o tyle spodnie skórzane powinny być mocno dopasowane, ponieważ z czasem się nieznacznie rozciągną. Jednak zasada w przypadku skóry motocyklowej jest taka, że powinna być jak Twoja druga skóra.
Rozmiar rozmiarowi nierówny
Na wstępie musisz porzucić rozmiarówkę z „cywilnych” spodni, ponieważ odzież motocyklowa może wypadać nieco inaczej. Weź miarę krawiecką, zmierz obwód bioder, obwód pasa, całkowitą długość nogi i długość nogi od kroku. Jeżeli wyniki pomiarów są gotowe, to teraz mamy dla Ciebie mały plot twist.
W przypadku spodni tekstylnych i jeansów warto dodać kilka centymetrów do długości nogawki, ponieważ kiedy usiądziesz na motocykl, nogawki i ochraniacze kolan lekko podejdą do góry. Możesz też dodać kilka centymetrów w biodrach, jeśli spodnie mają być wyposażone w protektory bioder. Spodnie tekstylne z reguły mają podpinkę ocieplającą i membranę wodoodporną, więc podczas przymierzania oba te elementy powinny być założone i spodnie muszą zapinać się jako całość. Kiedy wyjmiesz podpinkę i membranę, zrobią się luźniejsze, ale można je wtedy dopasować paskami do regulacji nogawek i pasa.
Podsumowanie
Pamiętaj, że najlepiej mierzyć spodnie na motocyklu, na którym jeździsz. Jeśli zamawiasz spodnie przez internet, np. na RRmoto.pl, to oczywiście możesz je zwrócić w ciągu 30 dni bez podania przyczyny – pod warunkiem, że będą z kompletem metek i bez śladów użytkowania. Zawsze możesz też odwiedzić jeden z salonów, gdzie doświadczeni doradcy pomogą Ci dokonać odpowiedniego wyboru. Dzięki naszemu poradnikowi wiesz już, na co zwracać uwagę przy zakupie, żeby spodnie były bezpieczne i komfortowe.
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl