Kaski off road różnią się budową od typowych integrali i szczękowców. Jeżeli więc zastanawiasz się, jaki kask crossowy wybrać, to spieszymy z pomocą. Oprócz ogólnych wskazówek dowiesz się, które modele są naszym zdaniem godne uwagi.
Jazda na motocyklu crossowym i enduro rządzi się innymi prawami niż na pozostałych jednośladach. Te zwinne, szybkie i zazwyczaj lekkie maszyny są używane głównie w terenie, w który większość tradycyjnych motocykli po prostu by nie wjechała. Chociaż często tego typu jednoślady nie mają homologacji drogowej i tym samym nie są zarejestrowane, to i tak trzeba mieć kask motocyklowy.
Jaką funkcję pełnią kaski crossowe?
Specyfika użytkowania kasku crossowego jest zupełnie inna ze względu na warunki jazdy w terenie. Dlatego powinien być nie tylko wytrzymały, ale również lekki. Motocross i enduro to środowiska wymagające dużej sprawności fizycznej i swobody ruchów.
Charakterystyczne cechy kasku enduro i crossowego to długi daszek, długa szczęka i brak wizjera, w miejscu którego można (a nawet trzeba) zamontować gogle cross. Daszek ma chronić przed słońcem, ale nie tylko – przyjmie na siebie również odłamki błota, kamienie, gałęzie itp.
Mocno wysunięta szczęka służy nie tylko do poprawy bezpieczeństwa. Często montuje się w niej systemy filtrujące powietrze, żeby motocyklista nie wdychał drobinek kurzu i piasku.
Wizjer jest zastąpiony goglami, które mogą mieć np. przyciemniane szkła, żeby zwiększyć komfort jazdy w słoneczne dni. Przy wyborze gogli zwróć uwagę na otwory wentylacyjne w ich obudowie i czy mają powłokę antyparującą.
Jaki kask na crossa i enduro wybrać? Czym się kierować przy zakupie?
Przede wszystkim kask powinien być bezpieczny, a więc spełniać wymagania normy ECE. Obecnie na rynku są kaski z normą ECE 22.06, ale w przypadku normy ECE 22.05 nie grozi Ci żadne niebezpieczeństwo.
Oprócz certyfikacji zwróć też uwagę na materiał, z jakiego wykonano kask. Najlepszym wyborem będą tu poliwęglan, włókno szklane lub włókno węglowe, które są lekkie i mocne.
Liczy się także rodzaj zapięcia. Najlepszym wyborem będzie zapięcie DD stosowane w kaskach sportowych, ponieważ pozwala idealnie wyregulować pasek. Kaski off road są zazwyczaj dobrze wentylowane.
Kask powinien być dobrze dopasowany. Przed zakupem zmierz obwód głowy za uszami i na tej podstawie wybierz rozmiar kasku. Może się jednak zdarzyć, że nie będzie Ci pasował. Wynika to z kształtu głowy i różnych kształtów skorup. Po założeniu powinien pewnie trzymać się na głowie, ale jednocześnie nie uwierać w czoło lub potylicę.
W przypadku gogli warto dopłacić do takich, które mają szybę odporną na zarysowania i parowanie. Zwróć też uwagę na pasek z dodatkiem silikonu lub innego tworzywa sztucznego, które zapobiegnie zsuwaniu się ich.
Ranking polecanych kasków na crossa i enduro
Wiesz już, co jest ważne przy wyborze kasku, więc teraz zajrzymy na półki RRmoto. Ułatwimy Ci zakup kasku, prezentując kilka propozycji od renomowanych producentów.
Airoh Aviator Ace 2
Kask Airoh Aviator Ace 2 to propozycja z wyższej półki. Skorupa wykonana z włókna węglowego jest lekka i skutecznie pochłania energię uderzenia. Wspomaga ją Airoh Sliding Net System, który podczas uderzenia powoduje przesunięcie wyściółki i zmniejszenie skutków uderzenia. Kask Ma zapięcie DD i jest przystosowany do montażu interkomu. Wyściółka została wykonana z hipoalergicznego materiału i ma system awaryjnego wyjmowania.
Airoh Twist 3
Kask Airoh Twist 3 został zaprojektowany z użyciem tunelu aerodynamicznego. Tylny spojler stabilizuje głowę w trakcie jazdy. Kask Ma zapięcie DD oraz system Airoh Sliding Net System. Skorupę wykonano z trwałego i lekkiego materiału H.R.T. – czyli tworzywa termoplastycznego. Ma wydajną wentylację, regulowany daszek i jest przystosowany do montażu interkomu.
FOX V1
Kask FOX V1 ma skorupę wykonaną z poliwęglanu, ale najważniejszą informacją jest to, że ma system MIPS, który święci triumfy w świecie rowerów i powoli wkrada się do motocykli. Zapobiega on i minimalizuje skutki wstrząśnienia mózgu dzięki zmniejszeniu siły obrotowej przy uderzeniu poprzez niewielki ruch warstw wypełnienia. Daszek jest montowany magnetycznie, więc można go łatwo zdjąć. Model ten ma zapięcie DD, 9 wlotów powietrza i 4 wyloty.
Airoh Wraaap
Kask Airoh Wraaap pokazuje, że nawet niedrogi produkt może być ciekawy i bezpieczny. Skorupa została zrobiona z tworzywa termoplastycznego (H.R.T.). Całość jest bardzo lekka, bo waży ok. 1260 g. Daszek jest odpinany i posiada regulację. Wentylacja składa się z wlotów na czole i podbródku oraz wylotów z tyłu głowy. Wyściółkę można zdemontować i wyprać. Na pokładzie jest też zapięcie DD.
Scorpion ADF-9000
Scorpion ADF-9000 to kask enduro z pogranicza kasków adventure. Skorupa jest wykonana z włókna szklanego. O idealne dopasowanie dbają nadmuchiwane poduszki policzków. Kask ma wizjer z wkładką antyparującą Pinlock i mechanizmem łatwego demontażu, żeby zastąpić go goglami. Jest też blenda przeciwsłoneczna z powłoką zapobiegającą parowaniu. Wyściółka z tkaniny Kwikwick 3 ma właściwości termoaktywne, a wypinane poduszki policzkowe można łatwo zdemontować i wyprać. Kask ma zapięcie DD.
Podsumowanie
W przypadku kasku cross lub enduro budowa jest nieco inna, ale zasady się nie zmieniają. Kask off road powinien być dobrze dopasowany do głowy i lekki. W sklepie RRmoto znajdziesz wiele ciekawych modeli na każdą kieszeń. Nawet najtańszy kask jest lepszy niż jego brak.
–
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i szukasz wyposażenia motocyklowego, odwiedź RRmoto – największy sklep motocyklowy, ul. Sójki 37, Warszawa, telefon: 504 504 855 lub złóż zamówienie online na RRmoto.pl